Nawiązując do poprzednich treści o rozmowach kwalifikacyjnych warto podać dane dotyczące rynku pracy, stopy bezrobocia w Polsce, ale też zatrudnienia w zakupach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) przekazało informacje, że stopa bezrobocia rejestrowanego w grudniu 2019 r. wyniosła 5,2 % i wzrosła o 0,1% w stosunku do ubiegłego miesiąca.
Liczba bezrobotnych w grudnia 2019 r. wyniosła 867,2 tys. osób i wzrosła w porównaniu do listopada 2019 r. o 17,5 tys. osób. Z końcem 2019 roku wskaźnik ten spadł o 0,6% w stosunku do roku ubiegłego. Z danych opublikowanych przez Eurostat wynika, że Polska znajduje się na 3. miejscu pośród krajów europejskich o najniższej stopie bezrobocia.
Dane dotyczące bezrobocia przekazywane przez MRPiPS i Eurostat różnią się od siebie. Wynika to z równych metod ich liczenia. Pierwsza metoda oparta jest o dane z urzędów pracy dotyczące osób, które są w danym momencie zarejestrowane jako bezrobotne (bezrobocie rejestrowane). Drugi system jest oparty na badaniach ankietowych, gdzie za bezrobotne uznane są te osoby, które w ostatnich 4 tygodniach szukały pracy albo znalazły pracę, którą rozpoczną w ciągu trzech miesięcy. Ten sposób nazywamy Badaniem Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL). Wynika on z zaleceń Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO) i Eurostat.
Eurostat mierzy zharmonizowaną stopę bezrobocia jako procent osób w wieku 15-74 lata pozostających bez pracy:
– które są zdolne podjąć zatrudnienie w ciągu najbliższych dwóch tygodni,
– którzy aktywnie poszukiwali pracy w ciągu ostatnich tygodni
w odniesieniu do wszystkich osób aktywnych zawodowo w danym kraju.
Ma to również znaczenie dla zatrudnienia w obszarze zakupów. W globalnych łańcuchach dostaw nastąpił gwałtowny wzrost miejsc pracy w ostatnich dwóch dekadach. W raporcie Międzynarodowej Organizacji Pracy uwzględniono dane z 40 krajów i oszacowano że skala zatrudnienia wzrosła z 296 000 000 w 1995 do 492 000 000 w 2007, a następnie spadła do 453 000 000 w 2013, w związku z kryzysem. Najwięcej pracowników jest w nim zaangażowanych, co nie jest trudne do odgadnięcia, w Chinach, następnie w Korei Płd. i Unii Europejskiej, gdzie około jedna trzecia pracowników jest związana z łańcuchem dostaw. Mniejsze zatrudnienie w tym obszarze jest w Japonii i Stanach Zjednoczonych – odpowiednio 15 i 11% pracowników.
Dziś wielu menadżerów na pytanie: jaki jest największy problem łańcucha dostaw? opowiada – TALENT, a właściwie jego brak, konieczność poszukiwania, zatrzymania w miejscu pracy i rozwój. W łańcuchu dostaw i logistyce znalezienie i utrzymanie właściwych pracowników jest kluczowym wyzwaniem dla wielu firm. Ma to przełożenie również na wynagrodzenie, które znacząco wzrosło w ciągu roku (według danych pochodzącym z raportu tak twierdzi 62% specjalistów), zgodnie z 35 raportem wynagrodzeń dostępnym na
W raporcie wskazano również ścieżki rekrutacji i selekcji pracowników. 29% respondentów stwierdziło, że aktualne miejsca pracy zawdzięcza networkingowi. 21 % osób zmieniło stanowisko w wyniku awansu wewnętrznego, inni poszukiwali pracy online (15%), lub przez kontakt z headhunterem (10%).
Silna wydaje się lojalność w stosunku do obecnych pracodawców, gdzie większość respondentów pracuje w obecnym miejscu pracy od ponad 10 lat (43%), a 17% pracuje dla obecnych pracodawców od 6 do 10 lat oraz 18% zostały na miejscu przez trzy lata do pięciu lat). Jednak 42% pytanych uważa, że jest “zawsze otwarta na lepsze możliwości”, podczas gdy 33% stwierdziło, że są zadowoleni ze stanu obecnego. Kolejne 16% “biernie poszukuje” nowych możliwości zawodowych. A co najważniejsze 82 % pytanych zarekomendowałaby pracę w zakupach najbliższej rodzinie lub przyjacielowi.
Raport MOP dostępny na stronie: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—dgreports/—inst/documents/publication/wcms_512514.pdf
Dodaj komentarz