
W dalszej kolejności wedle zaproponowanej systematyki zwrócić należy uwagę na dźwignie stosowane w pozyskiwaniu strategicznym oraz zarządzaniu kategorią. Pisaliśmy o dźwigniach tu https://ozakupach.pl/2019/11/12/dzwignie-zakupowe-czesc-1/ i tu https://ozakupach.pl/2020/02/10/dzwignie-zakupowe-zarzadzanie-popytem/.
Pozyskiwanie strategiczne to proces lepszego zrozumienia wymagań firmy i dostosowania jej do dostawców na rynku, aby osiągnąć niższy koszt dzięki bardziej „strategicznemu” podejściu. Istnieje sześć dźwigni, które są często używane w procesie pozyskiwania strategicznego.
- Agregacja woluminów
Proces zapewnia dostawcy dodatkową produkcję towaru lub usługi w wyniku wykorzystania korzyści skali, zamawiającemu zaś np. szansę uzyskania „Rabatów ilościowych”, czy progów cenowych w oparciu o zamawiane w określonym czasie ilości. Należy przy tym znać i śledzić działalność dostawców, aby naprawdę zrozumieć, czy efekt skali faktycznie obniży koszty.
- Rozwój specyfikacji
Dostosowanie specyfikacji do tego, co wymaga firma, aby upewnić się, że jest ona odpowiednia do celu. Prosty przykład – zakup długopisu: czy musi on być metalowy, plastikowy a może wystarczy ołówek?
- Wspólny proces poprawy
Proces współpracy z dostawcami w celu zmniejszenia kosztów poprzez dostosowanie zarówno procesu wytwarzania u dostawcy, jak i procesów funkcjonujących u kupującego w celu wyeliminowania zbędnych kosztów. Na przykład dzielenie się informacjami dotyczącymi prognoz i zapasów między kupującym a dostawcą, przy zakupie towarów, zwiększa wydajność zarówno dla kupującego, jak i dostawcy.
- Restrukturyzacja relacji
Rozumiemy przez to proces dostosowywania relacji handlowych z dostawcami, takich jak model handlowy, warunki płatności, gwarancje, wymagane ubezpieczenia i kary za niewykonanie zobowiązania.
- Global Sourcing
Proces rozszerzania i wyszukiwania dostawców z rynku lokalnego na globalny. W ciągu ostatnich 10 lat pozyskiwanie produktów z Azji lub innych rozwijających się w tych regionach firm zapewniło wielu firmom obniżenie kosztów.
- Najlepsza ocena ceny
Proces porównywania cen produktów lub usług. Można tego dokonać poprzez przetargi, a także modele kosztów, które powinny być znane zamawiającemu.
Zarządzanie kategoriami obejmuje współpracę jednostki zakupowej i biznesu w organizacji. Zarządzanie kategoriami realizuje się stosując poniższe dźwignie, gdy relacje z dostawcą zostały już nawiązane:
- Zgodność zamówienia z dostawą
Proces zapewniania przez dostawcę tego, co mówi umowa. Na przykład upewnienie się, że ustalane ceny są naliczane i że rabaty (w stosownych przypadkach) są naliczane. Rozważania obejmują posiadanie skutecznych i wydajnych procesów i mechanizmów śledzenia zgodności również pod względem jakości.
- Zarządzanie wydajnością dostawcy
Proces zapewniania, że dostawca osiąga wynik uzgodniony. Powszechnie używane narzędzia do zarządzania wydajnością obejmują pomiary kluczowych wskaźników wydajności (KPI), spotkania dotyczące wydajności dostawców oraz wspieranie współpracy i efektywnych relacji z dostawcą, powinny być cykliczne w zależności od kategorii produktu (macierz Kraljica), aby umożliwić skuteczne rozwiązywanie wszelkich problemów z wydajnością i potrzebami.
- Integracja łańcucha dostaw
Proces dostosowywania działań w łańcuchu dostaw zarówno dostawcy, jak i klienta, w celu usunięcia nieefektywności. Przykłady obejmują np. zniesienie zadań biurokratycznych lub ich uproszczenie.
- Inżynieria wartości
Proces współpracy z dostawcami w celu generowania wartości dodanej oferowanego produktu lub usługi. Może to obejmować dzielenie zasobów kupującego i dostawcy na potrzeby badań i rozwoju. Dobrze znanym tego przykładem jest podejście Toyoty do ich dostawców pierwszego poziomu, które polega na współpracy i dzieleniu się wiedzą. Doprowadziło to do poprawy wydajności w łańcuchu dostaw dostawców, a także umożliwiło dostawcom proponowanie lepszych pomysłów projektowych dla produktów.
- Wykorzystaj zmianę rynku
Proces korzystania ze zmian na rynku w celu dostosowania cen. Czasami jest to rejestrowane przez mechanizmy korekty cen. Rynek się dynamicznie zmienia, ale umowa pozostaje sztywna.
- Zgodność wewnętrzna
Proces zapewniania, że personel firmy kupuje od właściwego dostawcy odpowiednie produkty / usługi. Jest to szczególnie ważne, gdy ustanowiono preferencyjne relacje z dostawcami.
Dodaj komentarz